PiBook Vårdsystem
Ett WEB baserat system för planering och
effektiv bemanning inom vården
PiBook Bas
Pibook Bas
är det ”ramverk” som utnyttjar befintliga program och funktioner för att
presentera informationen
på ett för användaren översiktligt sätt.
Pibook Bas
gör personer och deras kompetenser sökbara och kan matchas mot önskade krav på
kompetens och tillgänglighet. Uppföljning på individ och / eller på projektnivå.
Pibook BMC
Pibook BMC är en version anpassad för bemanning inom sjukvården
och systemet hanterar
bla. följande funktioner:
Schemaläggning av personal
Personalbeställningar
Matchning av personal
Hantering av personalkontakterna
Statistik och rapporter
Uppföljning av tidsuttag per person
Lön och faktureringsunderlag
Pibook Omsorg
Pibook
Omsorg är en tilläggsmodul för planering av vårdinsatserna till vårdnadstagare
i eget eller gruppboende. Planeringen tar hänsyn till :
Tid
Resväg
Vårdinsatstid, planerad och bedömd
Samt matchar fram
Lämplig vårdgivare med rätt kompetens för vårdinsatsen.
Vårdnadsgivaren kan ladda ner aktuellt schema och all annan
relevant information till sin
Laptop, PDA och därifrån återrapportera, göra anteckningar och förändra schemat.
Det finns också möjlighet att få informationen via SMS, 3G, Fax och E-mail.
Programmet innehåller en bas för hantering av personer i form av
beställare och anställda i
organisationen och avdelningarna/kontoren kopplade till systemet.
Sökning och matchning av personal
De
anställda är sökbara på ett antal sätt, tex yrkesgrupp, kompetens och
tillgänglighet.
Persondata definieras och inläggs av behörig person.
Matchning sker utifrån de krav som uppställts i beställningen, om
dessa ej kan uppfyllas kan
sökning ske med lägre krav till dess att matchning skett.
Hantering av kontakter
Det går att kontakta och boka de sökta personerna direkt eller via respektive
chef.
Kontaktsätt bestäms individuellt utifrån personens önskemål, det kan vara:
Telefon
Mobiltelefon
Personsökare
Fax
SMS
e-mail
Om man
använder SMS eller e-mail kan systemet själv sköta nödvändiga kontakter
och efter svar från personalen ombesörja inbokning etc.
Personalen kan se sina bokningar i sin kalender och kan besvara
bokningar via tex e-mail ,
SMS eller på annat lämpligt sätt. Alla kontakter dokumenteras och status visas
med ett
enkelt färgkodssystem. Ett dygn innan en beställning skall levereras övergår den
i akutläge
och flaggas för bemannaren.
Schemaläggning
Systemet används med fördel för schemaläggning och ett antal
funktioner finns för den hanteringen.
Systemet visar kontinuerligt aktuellt tidsuttag per person.
Användargränssnitt
Pibook vårdsystem bygger på symboler och struktur liknande den i
Microsoft Windows®
och dessa symboler
och struktur stödjer användaren.
Vidare gör programmets inbyggda hjälpavsnitt och lätta
användargränssnitt att användaren
snabbt förstår vad programmet gör och hur det används.
Behörighet
Systemet har olika behörighetsnivåer för användarna för att
tillgodose högt ställda krav på sekretess.
PiBook BMC uppfyller vårdregisterlagens krav vad avser begränsad behörighet i
systemet samt loggning
av vem som haft tillgång till vilken information.
Statistik och rapporter
Statistik
och rapporter kan erhållas på ett flertal sätt tex.
Uppföljning
av personalens beläggning per person, kategori och eller per avdelning
Uppföljning av hur många beställningar som bemannats och
eller vilka avd.datum, skift
och beställare.
Upparbetad tid per person.
Informationen kan enkelt exporteras för att användas av andra system.
Pibook integreras med fördel med kundens ekonomi och PA-system
för projektuppföljning, fakturering,
löneutbetalningar , E-fakturor etc..
Funktionsbeskrivning Omsorgsmodul
PiBook Omsorg består av PiBook basmodul, PiBook BMC samt MapPoint från Microsoft.
I PiBook
Omsorg ingår även av ComIT utvecklat ruttplaneringsprogram som används i
restidsapplikationen komfram.nu.
PiBook
Omsorg är ett webbaserat system för planering av vårdnadsinsatser till
vårdnadstagare
i eget eller gruppboende.
PiBook
omsorg planerar vårdnadsgivarnas insatser med hänsyn till tid, resväg,
vårdinsats, i
PiBook omsorg ingår även ett återrapporteringssystem som är tillgängligt, via
Internet, för alla
som har rätt behörighet dvs även för vårdnadstagaren om denna har behov av att
ändra sitt schema.
Vårdnadsgivaren kan via sin webbterminal ladda ned sina aktuella scheman till
sin PDA eller sin laptop,
via PDA:n eller sin laptop kan vårdnadsgivaren gör anteckningar, klarmarkera
förändra sitt schema e.dyl.,
när sedan PDA:n eller laptop:en åter får kontakt med PiBook servern så
uppdateras informationen
i respektive enhet.
Möjlighet att få information via andra kommunikationssätt finns exempelvis via SMS, 3G, fax eller e- mail.
I PDA:n
eller laptop får vårdnadsgivaren en ruttplanering (med karta och
restidsinformation),
information om respektive vårdnadstagares speciella behov, portkoder,
telefonnummer
samt övrig för besöket relevant information.
Systemet innehåller / Skapar bland annat nedanstående information
Personal |
Vårdtagare |
PiBook Omsorg |
Personlig kalender med schema |
Adress |
Matchar fram lämplig vårdnadsgivare |
Arbetstid |
Portkod nyckelnummer |
Prioritering av insatser |
Raster o rastplats |
Tillhör Vårdcentral |
Beräkning insatstider |
Hemmabas |
Insats typ och antal |
Beräkning av restider |
Geografisk område |
Kompetens för att utföra insatsen |
Planerar resrutt |
Kompetens |
Önskad vårdgivare/ kontaktperson |
Resrutt på karta |
Utbildning |
Konfidentiell info |
Karta |
Transportsätt |
Fritext fält |
Dubbelbemannar om insatsen så kräver |
Kontaktuppgifter |
Giltighetstid insats |
Återrapportering |
Anställningsuppgifter |
Biståndsbedömd Insatstid |
Avvikelserapportering |
Fritext |
Planerad insatstid |
Statistik |
Tidsramar för insats ex 0730—0800 |
Fritext |
SYSTEMET
PI-book är ett WEBbaserat fleranvändarsystem med ett grafisktgränssnitt som liknar Microsofts Windows
Programmet är utvecklat i .NET och C#. Användargränssnittet är i
HTML och utnyttjar befintliga browser
exempelvis Microsoft Internet Explorer.
Systemet har olika behörighetsnivåer och det uppfyller
vårdregisterlagen vad avser begränsad behörighet
till systemet samt loggning av vem som haft tillgång till vilken information.
Minimum krav på systemet Windows 2000, Active Directory, SQL-server 2000 . IIS 6.0, DotNet 1.1
Kopplingar finns mot
Ekonomi system och personal system
Import/ Export till andra
system via standardiserade gränssnitt
Online hjälp finns.
Systemet är utvecklat av COMIT Rejlers AB och är på svenska.
Skicka e-post till
info@otp.se med frågor om våra produkter
Copyright © 2005 Open Technology Partners AB